ساختمان و تاسیسات بهداشتی و رفاهی آن، دارای یک عمر مفید است و طبیعتا عمر مفید تاسیسات و سیستم ها، به مراتب کمتر از عمر مفید خود ساختمان است. دستگاه های تهویه، سیستم لوله کشی آب، سیستم دفع فاضلاب، سیم کشی های برق ساختمان و یا حتی نمای تزئینی یا پوشش دیوارها دارای عمری در حدود یک دهه یا کمی بیشتر خواهند بود. این روند فرسایش و تخریب تدریجی در اماکنی عمومی مانند مرا کز اقامتی و هتل ها روند پرشتاب تری را نسبت به سازه های مسکونی طی می کند و رفته رفته با عیان شدن مشکلات و نواقص سیستم علاوه بر اینکه سبب نارضایتی میهمانان می شود، باعث بالارفتن هزینه ها و مصرف بیشتر انرژی نیز خواهد شد. بدین ترتیب هر مرکز اقامتی در طول حیات خود با موضوع بازسازی و تعمیرات رو به رو خواهد بود که این موضوع می تواند یک چالش جدی برای سرویس دهی مجموعه باشد. در ادامه قصد داریم تا شما را با یک رویکرد مرسوم در بازسازی هتل آشنا کنیم که شاید بتواند برای مدیران هتل ها بسیار موثر و مفید واقع گردد.

 

رزرو هتل

 زمان طلایی بازسازی هتل را پیدا کنید

به هر حال، پروسه بازسازی و تعمیرات اساسی هتل، امور طبیعی و روال عادی فعالیت هتل را مختل کرده و مشکلات عدیده ای به دنبال دارد. در باور سنت مدارانه به سادگی و با پاک کردن صورت مساله؛ هتل در طی مدت زمان بازسازی از ارائه خدمات و سرویس دهی به میهمانان باز مانده و به حالت تعطیل در می آمد. اما امروزه این روش به هیچ عنوان کارایی ندارد چون وقفه طولانی مدت، موجب از دست رفتن اعتماد عمومی و کاهش چشمگیر تعداد میهمانان هتل پس از بازگشائی خواهد شد. در این میان منطقی ترین مسیر ممکنه، مدیریت صحیح پروسه بازسازی هتل در کنار سرویس دهی به میهمانان خواهد بود. در همه جای دنیا، هتل ها دارای فصل های شلوغ و خلوت هستند. مدیریت هتل می تواند با بررسی آمار سال های گذشته، به سادگی بازه زمانی که کمترین مراجعه کننده به هتل در این زمان ثبت شده است را شناسائی کرده و این دوره زمانی طلائی را برای انجام تعمیرات و بازسازی اختصاص دهد. در عین حال باید پذیرفت که حتی در کم ترافیکترین روزهای کاری هتل ها هم، تعدادی میهمان در این مرا کز اقامت خواهند داشت.

 

iran hotels

دور از چشم میهمانان باشد
حال باید به این موضوع پرداخت که چگونه می توان در عین ایجاد محیطی مناسب و توام با آرامش برای میهمانان؛ کار بازسازی هتل را در زمانی کوتاه به انجام رساند. گاه ممکن است مدیریت بخش های مختلف هتل از قبل نسبت به پیش بینی موارد مختلف در حین بازسازی هتل اقدام نموده باشند ولی باید پذیرفت که امر بازسازی پروسه ای غیر قابل پیش بینی  بوده و گاه علیرغم تمامی پیش بینی های قبلی به دلیل وجود عوامل مختلف انسانی و کارگرانی که برای بازسازی وارد هتل می شوند که طبیعتا تجربه ای در زمینه هتلداری ندارند. سر و صدا و
آلودگی صوتی ناشی از استفاده اجتناب ناپذیر از ابزارآلات آنها در محیط هتل، شرایط به گونه رقم می خورد که همه چیز از کنترل مدیریت هتل خارج شده و میهمانان هتل دچار آشفتگی و احساس عدم آسایش می شوند. علت این امر چیست؟ طبیعتا تنها عاملی که می توان برای این موضوع برشمرد رویکرد نامناسب به اصل بازسازی هتل است، بازسازی هتل باید روال کاری خاصی را سپری نماید که در طی آن میهمانان هتل به هیچ عنوان با پروسه تعمیر و بازسازی روبه رو نشده و تنها خروجی کار مشخص باشد.

 

همه جوانب را بر رسی کنید
نخستین امر در رویکرد استاندارد بازسازی هتل این است که قبل از هر اقدامی، همه جوانب را بررسی و جستجوی گسترد های را برای نوع بازسازی هتل خود انجام بدهید. بهتر است در این زمینه از تجربه و ایده های تخصصی مشاوران طراحی فضاهای داخلی و معماران استفاده کرده و اطلاعات مورد نیاز آنها را به صورت آماری در اختیارشان قرار دهید تا به شما بهترین گزینه های مورد نیاز برای بازسازی را ارائه دهند. در این جستجو می توانید به ده ها نتیجه برسید که هر یک می توانند برای هتل شما مناسب باشند و پس از یافتن این نتایج آنگاه باید وارد بحث تحلیل فنی اجرایی این نتایج بشود.



زما نبندی دقیق داشته باشید
در نخستین گام باید به برآورد دقیقی از زمانبندی انجام کار دست پیدا کرده و مدت زمانی را نیز برای موارد پیش بینی  نشده اختصاص دهید. در این گام باید در نظر داشته باشید که هر کدام از این رویکردها به چه مواد خام اولیه ای نیاز دارند، هر یک از آنها چه میزان سر و صدا ایجاد می کنند و هر یک از آنها نیازمند به چه میزان تعطیلی کاری هستند. طبیعتا باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که بیشتر فعالیت های پر سر و صدا در خارج از هتل انجام شود و به صورت پیش ساخته تنها از خروجی آنها استفاده نمود. به این ترتیب گزینه های انجام فعالیت در داخل ساختمان هتل شما محدودتر شده و طبیعتا آرامش میهمانان تضمین می شود.



گزینه مطلوب را انتخاب کنید
در ادامه با بررسی کارشناسانه این گزینه ها از نظر ساختار مواد اولیه و اجرا، می توانید گزینه مورد نظر خود را به ۳ تا ۵ گزینه کاهش دهید. برای نمونه ا گر در محلی هستید که نوع چوبکاری در آن منطقه به سادگی قابل دسترسی نیست، انتخاب ابزارهای چوبی برای هتل می تواند در قیاس با نوع خاصی از مواد که در منطقه به راحتی یافت می شود، به اولویت دوم تبدیل شود. پس از یافتن این تعداد گزینه باید هزینه آنها را با بودجه اجرایی خود تطبیق دهید و به یک یا دو گزینه مطلوب برسید و به این ترتیب افراد اصلی تصمیم گیرنده را از جزئیات این دو مورد آ گاه سازید تا یکی را انتخاب نمایند.



 مواظب آرامش میهمان باشید
دومین مورد در امر بازسای هتل که باید به آن توجه خاصی نمود بخش بندی هتل در زمان بازسازی است، برای نمونه یک طبقه هتل را مورد بازسازی قرار دهید و در طول این مدت آن طبقه از هتل را کاملا بسته نگاه دارید و اجازه ورود میهمانان به این بخش را ندهید، زیرا از نظر روانشناسی میهمان در صورت دیدن یک محیط کارگاهی و کارگران مشغول به کار به صورت ناخودآ گاه حس آرامش خود را از دست داده و نمی تواند در ذهن خود اقامت بی سر و صدا و راحتی را در هتل متصور گردد.
پیشنهاد می شود؛ عبور و مرور کارگران و مواد اولیه را از مسیری انجام بدهید که مسیرعبور میهمانان هتل نیست و باید برنامه ریزی های اجرایی به گونه ای عملی گردند که کمترین برخورد میان میهمان و کارگران صورت پذیرد. همچنین در صورتی که نیاز به ساخت کارگاه محلی برای اره کردن و سایر کارهای پر سر و صدا
باشد، پیشنهاد می کنیم که در نقط های خارج از دید و حوزه تردد میهمانان، یک اتاقک کوچک با عایق صوتی مهیا سازید که این صدا موجب برهم خوردن آرامش میهمانان هتل نشود.



اصلا عجله نکنید
پس از پایان هر فاز عجول نباشید و در ورود به فاز بعدی با صبر و آرامش برخورد کنید، برای نمونه ا گر یک طبقه از هتل شما مرحله باسازی را پشت سر گذاشته است و می خواهید وارد طبقه بعدی شوید، ابتدا ببینید که در طبقه جدید چند میهمان اقامت دارند و مدت اقامت آنها چقدر است. البته این کار را می توانید مدتی پیش از شروع فعالیت ساختمانی در این طبقه انجام بدهید تا با پیش بینی زمانی مناسب تنها میهمانانی را در این طبقه جای دهید که مدت اقامت آنها قبل از رسیدن موعد تعمیرات در این طبقه به پایان برسد. ولی ا گر میهمانی تصمیم به تمدید رزرو هتل خود گرفت باید با گشاده رویی به او اتاقی مشابه یا حتی بهتر را با همان قیمت پیشنهاد کرده و با رفتاری کاملا محترمانه موارد پیش آمده را برای او توضیح دهید تا با حس رضایت اتاق خود را تغییر دهد. در این موارد توصیه شده یکی از کارمندان ارشد هتل و یا حتی در صورت امکان شخص مدیریت هتل این مذا کره را انجام دهد تا به میهمان اینگونه القا شود که آسایش و راحتی وی برای مدیریت هتل مهمترین موضوع تلقی شده و طبیعتا وی با احساس آرامش و رضایت خاطر راضی به تعویض اتاق گردد.
 




  با میهمانان جشن بازگشایی هتل بگیرید

در پایان نیز پس از تکمیل شدن بازسازی هتل می توانید در یک مراسم خاص بازگشایی هتل را در یک جشن با میهمانان شریک شوید و مسافران هتل خود را با یک تجربه جدید و جذاب روبرو نمایید. لازم نیست که این جشن یک مراسم شام باشد بلکه یک عصرانه ساده نیز می تواند با دعوت از طرف مدیریت هتل، حس بسیار خوبی به میهمانان القا نماید و در طول این مراسم مدیریت وظیفه دارد که از میهمانان عذرخواهی نموده و به نوعی برخورد کند که ا گر ذره ای مزاحمت بابت مشکلات ناشی از تعمیرات هتل در آرامش میهمانان به وجود آمده باشد نیز از خاطر آنها زدوده شده و با خاطره ای خوب هتل را ترک نمایند. فراموش نکنید، هیچ تبلیغی بهتر از ارائه سرویس مناسب و همراه با احترام به میهمانان برای شما سودمند نخواهد بود. بهترین و قو یترین تبلیغات رسانه ای تنها قادر هستند برای یکبار میهمان را به هتل شما ارجاع دهند و طبیعتا برای دفعات بعدی، میهمانان به تجربه شخصی خود اتکا کرده و بر آن اساس تصمیم گرفته و طبیعتا دوستان و نزدیکان خود را در این تجربه شریک می کند.